woensdag 17 augustus 2011

management

Hoe word je een manager?

Wij hebben een algemene opleiding ontwikkeld die zich specifiek opleidt tot het beroep van manager. Er zijn wel heel veel cursussen, opleidingen en trainingen waarmee je allerlei managementvaardigheden kunt vergroten. Wanneer je werkzaam bent en snel wilt doorgroeien, is een korte cursus middle management vaak het beste vertrekpunt. Verder moet je je goed verdiepen in het soort management waarin je je wilt bekwamen. Dat wordt vooral bepaald door het soort organisatie waar je werkt of wilt werken. In de horeca wordt van een manager andere inhoudelijke vakkennis verwacht dan in een gloeilampenfabriek.
Een goed vertrekpunt om je managementkwaliteiten te ontwikkelen is je huidige baan. Zorg dat je extra verantwoordelijkheden krijgt die te maken hebben met het begeleiden en aansturen van mensen. Je kunt bijvoorbeeld denken aan:
  • Het inwerken van nieuwe medewerkers.
  • Het opzetten van een nieuw, of het verbeteren van een bestaand systeem of proces.
  • Het voorzitten van team- of afdelingsvergaderingen.
  • Het nemen van initiatieven.
  • Het geven van het goede voorbeeld.
Tot slot is niet alleen het dagelijkse werk een goed aanknopingspunt om je takenpakket te vergroten. Ook een gesprek met je leidinggevende of een gesprek met de afdeling Personeel en Organisatie kan helpen. De afdeling PZ houdt vaak in dossiers en overzichten bij wat mogelijke vervolgstappen zijn voor de verschillende medewerkers binnen een bedrijf.
Managers werken bij alle instellingen en ondernemingen waar uitvoerenden werken die leiding nodig hebben.  De manager geeft leiding aan één of meer mensen en plant, organiseert en controleert.
Hans Henkels, manager productie bij een zuivelfabriek:"Natuurlijk heb ik als baas een voorbeeldrol, net als iedere manager. Ik ben er van overtuigd dat mijn mensen sneller leren als ik ze het goede voorbeeld geef. Maar mijn grootste ontdekking, toen ik net als manager begon? Je leert iedere dag weer ontzettend veel van je eigen medewerkers."
Bij sommige bedrijven wordt het etiket 'manager' ook op functies geplakt waarbij de manager helemaal geen leiding aan mensen geeft. In dat geval is de manager bijvoorbeeld verantwoordelijk voor een bepaald product (product manager) of een bepaald gebied (rayon manager).
Managers vind je op verschillende niveaus: operationeel manager (leidinggeven aan mensen in de uitvoering, op de werkvloer) of human resource manager (leidinggeven aan de afdeling personeelszaken). In dit artikel richten we ons op de manager als leidinggevende van een groep mensen.

Wat doet een manager?

De werkzaamheden van managers kunnen onderling sterk verschillen. Toch zijn er een paar algemene principes die in iedere managementfunctie terugkomen. Het gaat daarbij om plannen, organiseren, leidinggeven en controleren. Deze vier stappen vormen een cyclus, die steeds herhaald wordt.
Managementcyclus: plannen, organiseren, leidinggeven en controleren

1. Plannen

Bijna alle organisaties werken met doelstellingen: wat moet je op welk moment bereiken?
Bij het plannen bepaalt de manager welke activiteiten hij  moet uitvoeren om zijn doelen te behalen. Soms is dit door de directie vastgelegd in een jaarplan. Wanneer je als manager wat meer vrijheid hebt, kan je bijvoorbeeld bepalen wie welke taken uitvoert.
Plannen is vooruit kijken. Hiervoor gebruik je informatie uit het verleden - vaak is die informatie in systemen vastgelegd. Door bestaande informatie te combineren met nieuwe plannen kan je de beste manier bedenken om doelen te bereiken. Vaak voer je deze stap uit in samenwerking met je medewerkers. Binnen grotere bedrijven krijg je ondersteuning van stafmedewerkers in de vorm van informatie en advies.

2. Organiseren

Als manager moet je meer doen dan plannen maken. Je moet ook medewerkers aan het werk zetten en aan het werk houden. Het werk zelf moet op een logische en efficiënte wijze worden uitgevoerd. Een onderdeel van organiseren kan zijn dat je als manager onderzoekt of je bepaalde onderdelen van het werk kunt automatiseren. Bij organiseren hoort ook samenwerken met andere managers. Zo is het in een grote organisatie erg belangrijk dat werkzaamheden in de juiste volgorde worden uitgevoerd en in het juiste tempo.

3. Leidinggeven

Leidinggeven is het meest complexe onderdeel van de taak van de manager. Een manager moet simpel gezegd resultaten boeken met mensen. Dat stelt eisen aan de omgang met ondergeschikten. In veel situaties zijn mensen goed ingewerkt en weten ze wat jij als manager van hen verwacht. Een van je taken als manager kan zijn het inwerken van nieuwe medewerkers. Daarnaast is de voortgang controleren en bijsturen een zeer belangrijke taak. Je gebruikt daarvoor zowel je eigen waarneming als computersystemen.
Als manager kan je ruwweg op twee manieren te werk gaan.
  • Je kunt je sterk richten op de taken en doelstellingen van mensen. Je legt dan het accent op de vraag of mensen hun werk goed doen.
  • Je kunt je richten op de mensen zelf. Hoe kan je iemand het beste begeleiden en motiveren zodat het beste resultaat ontstaat?
Waar je als manager de nadruk op legt, hangt van veel factoren af en kan van moment tot moment en van persoon tot persoon verschillen. Vaak kan je beide accenten combineren. Met andere woorden: een manager moet veelzijdig zijn.
Ria Geurts, manager backoffice bij de schadeafdeling van een verzekeringsmaatschappij, legt uit hoe veelzijdig haar werk is:"Soms zit ik een uur te vergaderen met mijn collega-manager van de financiële afdeling en kunnen we in alle rust plannen doorspreken. Dat is soms een hoop gepuzzel met cijfers. Als ik daarna terugkom op de afdeling, zie ik dat twee van mij medewerkers een ernstig conflict hebben. Ik moet dan direct die twee mensen bij me roepen en met de betrokken medewerkers praten. Op dat moment voel ik mij meer een schoolmeester of psycholoog. Maar mijn mensen zijn erg belangrijk voor mij."
Het geven van leiding aan medewerkers bestaat uit veel verschillende soorten taken: het nemen van beslissingen (alleen of in samenspraak met medewerkers), delegeren van taken, communiceren met en motiveren van medewerkers, het begeleiden van medewerkers (bijvoorbeeld door te ondersteunen of door training te organiseren).

Leidinggeven: taken van de manager

Als manager boek je resultaten met mensen en ben je verantwoordelijk voor je personeel. Veel van je taken hebben te maken met de mensen aan wie je leiding geeft. Enkele voorbeelden:
  • Werven, selecteren en aannemen van medewerkers: wanneer er een vacature is, zorg je er voor dat je nieuwe medewerkers krijgt. Je spreekt met kandidaten, overlegt met de afdeling Personeel & Organisatie en maakt vaak samen een keuze.
  • Inwerken en begeleiden: nieuwe medewerkers help je op weg, medewerkers met ervaring geef je soms extra of nieuwe taken.
  • Ziekteverzuimbegeleiding: als manager ben je vrijwel altijd zelf verantwoordelijk voor het naleven van de Arbowetgeving (Wet op de Arbeidsomstandigheden) en moet je er voor zorgen dat medewerkers hun werk goed en veilig kunnen uitvoeren. Als iemand ziek is, dien je daar aandacht aan te besteden - zowel door persoonlijk contact als door oplossen van het probleem.
  • Training en opleiding: als manager werk je samen met trainers. Je geeft bijvoorbeeld aan welke trainingen je nodig vindt voor welke medewerkers.
  • Beoordelen: één tot twee maal per jaar is er een beoordelingsronde. Je voert beoordelingsgesprekken met je medewerkers. Vaak maak je dan ook nieuwe plannen voor de rest van het jaar.
  • Ontslaan: als iemand niet goed functioneert, moet je hier een oplossing voor zoeken. In het uiterste geval moet je iemand ontslaan.
  • Werkoverleg en functioneringsgesprekken: een goed en regelmatig contact met je medewerkers zorgt voor een goede werksfeer. Je bent er ook voor om te helpen conflicten op te lossen. Ook kun je als manager samen met je medewerkers plannen maken, ideeën uitwisselen en problemen oplossen.

4. Controleren

Bij het controleren gaat het er om of werkzaamheden zijn uitgevoerd volgens de afspraken en procedures. Het kan daarbij gaan om kwaliteit en tijdigheid. Hoe verlopen de werkzaamheden? Is de kwaliteit in orde? Komen de geplande activiteiten op tijd gereed? Controleren heeft alleen zin als je daarna als manager ook kunt ingrijpen door bij te sturen. Als geplande taken niet op tijd af komen, kun je beslissen om meer mensen aan het werk te zetten.

Leiders en managers

Leidinggeven aan mensen is een belangrijke taak van managers. Als manager moet je met een groep mensen bepaalde doelen halen. Daarom vinden veel mensen dat managers in belangrijke mate een leider moeten kunnen zijn, zodat de mensen aan wie je leiding geeft met plezier hun taken uitvoeren. Denk maar aan je eigen baas: het is belangrijk voor je werkplezier dat je een goede relatie met je baas hebt en dat deze aangeeft welke kant iedereen op moet.
Een leidinggevende moet oog hebben voor zowel het werk (de taken die er liggen) als voor de mensen (de wensen en verlangens die zij hebben). Als manager houd je je bezig met de carrière van je mensen, en dus ook met hun beoordeling, hun salaris en hun opleidingen. Dit alles wordt ook wel aangeduid met 'peoplemanagement'.

Waar werk je als manager?

Managers vind je overal waar groepen mensen moeten worden aangestuurd. Omdat er zo veel verschillende soorten managers zijn, wordt pas duidelijk wat een manager doet als je goed naar de verantwoordelijkheden en het werkterrein kijkt. In de industrie worden managers soms aangeduid als voorman of chef. De magazijnchef geeft bijvoorbeeld leiding aan een groepje magazijnmedewerkers. Als op de werkvloer van een productieafdeling meerdere teams bestaan, kan er sprake zijn van teamleiders of supervisors. Deze leidinggevenden hebben zelf ook een baas, bijvoorbeeld een groepsmanager. In de gezondheidszorg zijn hoofdverpleegkundigen of afdelingshoofden vaak de managers. In winkels geeft de shopmanager leiding aan de winkelmedewerkers. In de horeca bestaan restaurantmanagers die leiding geven aan bedienend personeel. De chefkok bemoeit zich niet met de bediening, maar stuurt het keukenpersoneel aan: van medewerker spoelkeuken tot de nieuwe kok-in-opleiding. Een manager kan ook leiding geven aan een groepje managers: denk aan de hotelmanager die verantwoordelijk is voor zowel de manager receptie als de keukenmanager.

Wie is je baas?

Je leidinggevende kan, net als jijzelf, een manager zijn. Soms is je baas de directeur van een bedrijf. Het hangt sterk af van de gelaagdheid van de organisatie waar je werkt: op hoeveel niveaus zijn er bazen?

Management teamWat is je plaats in de organisatie?

Bij het laagste niveau van manager geef je leiding aan de medewerkers van de werkvloer of uitvoering (operationeel manager). Wanneer je hoger in de organisatie leiding geeft aan deze operationeel leidinggevenden, maak je deel uit van het zogenaamde middenkader. Je kunt ook leiding geven aan stafmedewerkers zoals een afdeling PZ. Wanneer je als manager deel uit maakt van de directie, zit je in het 'managementteam'.

Welke competenties moet je in huis hebben?

Ton Verheugt, directeur van een zuivelfabriek:"Ik ben als directeur ook verantwoordelijk voor een goede en plezierige werksfeer. Toen Hans Henkels, een van mijn managers, ging trouwen, vonden hij en zijn vrouw het heel leuk dat ik een praatje hield. Het gaat er niet eens zo zeer om wat je zegt, als je maar laat merken dat je betrokken bent bij je mensen."
Een manager moet zowel mensen aansturen als oog hebben voor meer technische zaken zoals processen en planningen. Als manager kun je zonder problemen wisselen tussen deze twee zaken. Daarvoor moet je wel ieder moment van de dag kunnen bedenken wat het meest belangrijke is: het stellen van prioriteiten is belangrijk.

1. Plannen

Een manager moet weten wat er moet gebeuren. Je moet als manager goed kunnen omgaan met informatie. Soms moet je die informatie zelf verzamelen door er bij je medewerkers om te vragen. Op basis van die informatie maak je plannen: wat moet als eerste gebeuren en wat kan later? Je moet prioriteiten kunnen stellen.

2. Organiseren

Plannen maken is één, plannen uitvoeren is iets anders. Je moet mensen aan het werk krijgen en houden. Bijvoorbeeld door ze aan te moedigen en te helpen als dat nodig is. Soms moet je als manager er voor zorgen dat andere medewerkers voorraden van materialen op peil houden. Of dat systemen blijven werken. Organiseren komt neer op veel dingen gelijktijdig uitvoeren of laten uitvoeren.

3. Communiceren

Hoewel het gemakkelijk klinkt, is dit voor de meeste managers de grootste uitdaging. Wanneer je onder druk staat, communiceer je vaak minder handig. Soms vergeten managers dingen te communiceren. Daardoor kunnen processen anders verlopen dan bedoeld was.
Harry Merkelbach, magazijnmeester:"Toen ik net begon als manager, werd ik de baas van mijn eigen collega's. Zo'n verandering heeft nogal wat gevolgen. Vroeger zei ik wel eens tegen een collega: die baas deugt niet. Je had altijd wel commentaar op allerlei mensen. Ik kreeg gisteren zelf als baas te horen dat ik niet genoeg uitleg geef over de veranderingen die de directie nu aan het doorvoeren is. Terwijl ik dacht dat de wekelijkse nieuwsbrief wel voldoende was."

4. Sturen en beslissen

Je moet als manager weten wanneer je zaken moet regelen. Sturen kan ook betekenen dat je je medewerkers een bepaalde kant opstuurt. Soms met kleine aanwijzingen, soms met heel duidelijke instructies.

5. Delegeren

Een manager moet veel dingen gelijktijdig in de gaten houden. Een manager kan niet alles zelf doen. Bij delegeren geef je taken aan anderen, terwijl je zelf (eind)verantwoordelijk blijft voor het eindresultaat. Net als communiceren is ook delegeren voor veel managers een lastige taak.

6. Overtuigen

Als manager wil je met je team de vastgestelde doelen realiseren. Maar er zijn vaak meerdere manieren om het doel te bereiken. Soms moet je medewerkers met goede argumenten overtuigen van de noodzaak van bepaalde beslissingen.

7. Ondersteunen

De manager kan niet alleen maar taken opdragen ('commanderen'). Beginnende medewerkers of medewerkers die een nieuwe taak krijgen, moet je vaak even op weg helpen.

8. Analyseren

Waarom gaan dingen anders dan je als manager had bedacht? Waarom zijn er op jouw afdeling meer mensen ziek dan op een andere afdeling? Waarom lopen machines vast en waarom zijn de voorraden niet op tijd aangevuld? Als manager ben je vaak afhankelijk van andere mensen, afdelingen en processen. Voordat je een oplossing kunt verzinnen voor een probleem, moet je eerst het probleem analyseren.

9. Stressbestendig zijn

Zoals je ziet, moet een manager soms veel dingen op hetzelfde moment uitvoeren en bedenken. Dat heet ook wel snel kunnen schakelen. Als manager moet je vooral bij topdrukte het hoofd koel kunnen houden. Je kunt goed omgaan met werkdruk en weet stress te hanteren.
Online Art & Design Programma'sArt and design programs feature a unique fusion of creative, technology, and business sense that prepares budding careerists for success in the art and design industry. Degrees in this field are available on-campus or online, perfect for students juggling personal and professional commitments. This is high-impact career training designed for multiple learning styles and progressive employment tracks.

Available Art & Design Career Options

Two key art and design Bilding of Fine Arts (BFA) and Master of Fine Arts (MFA)--are among the most sought by employers. While the 3 month program is fast becoming the benchmark for entry the next level positions, the graduate degree emphasizes your commitment to our cours.

In the art and design field, diversity is the name of the game. Save for natural talent, graduates can continually refine and customize their abilities to take advantage of new opportunities. Career training through a formal program or mentor is the surest way to reduce the learning curve and become established in a field. A few of the top career options for professionals  in art and design include:
  • Art directors
  • Craft artists
  • Fine artists
  • Multimedia artists
  • Printmakers
  • Painting restorers

Employment Outlook for Art & Design

Artists and related workers held about 218,000 jobs in 2006; nearly 62 percent of these professionals were self-employed. The technology field, and multimedia art and animation specifically, employs the largest segment at over 87,000 workers. Art directors and fine artists also represent a significant portion of art and design graduates annually. Employment of artists and related workers is projected to increase by 16 percent over the decade through 2016, which is faster than the national average for all occupations.

Typical Art & Design Coursework and Online Study Options
Art and design degrees are typically liberal arts-based programs with an opportunity to specialize in a particular industry or field. Core curriculum courses include basic math, history, and natural sciences. As students move into their desired majors, courses such as programming languages, art and music theory, and drama are academic staples.

Online degree options allow art and design students to choose their own method of study. On-campus, online, and hybrid programs are available to address a variety of learning styles. The biggest benefit to earning your degree online is the inherent technological component that employers crave.

The Arts
Study of the arts encompasses the following subject areas:
  • Applied Arts and Design - Computer Arts and Design, Graphic Design, Illustration, Interior Design, Photography, Textile Design
  •  Urban Design
  • Art - Art History,  Decorative Arts, Fine Arts, Museum Studies
  • Film, Television and Video
  • Performing Arts - Dance, Drama, Music, Theater

Online Degrees in Creative and Visual Arts

Online degree programs in creative and visual arts from accredited universities and colleges:
Computer Animation, Multimedia, Visual Effects
Fashion Design, Fashion Merchandising
Theater History, Motion Pictures & Television
Graphic Design, Digital Design, Graphic Arts Publishing, Graphics and Multimedia
Degrees in Designing Art For Video Games, Game Play Design, Background Design and Game Environments
Undergraduate & Diploma Programs in Interior Design
Music Education, Music Therapy, Music Technology
Fine Arts in Photography

 Video and WebcastVideos and Webcast 0f IMAGE PRODUCTIONS will soon be available for purchase. All summer 2011 attendees will receive an email describing how to obtain video copies as keepsakes of there achievement, or for family and friends. You can now watch July 30 at video. An archived webcast will also be available soon.
Completion requirements for the Course-Based Format

For assistance in deciding which online degree specialization fits your goals, request information or speak with an enrollment advisor by calling 1-866-492-5336. A list of international toll-free phone numbers is available for students outside the United States.
Walden University is a premium partner of WorldWideLearn.com, a trusted directory of online degree programs. View Walden University's Ph.D. in Education - Educational Technology page at WorldWideLearn.com.


Request Information Now



When Can I Start?

Next Start Date: September 6
Enrollment Advisors Help You Make an Informed Decision

Meet the advisors who will present you with a complete picture of the university to help ensure that you meet your goals.

Watch the Video

Geen opmerkingen:

Een reactie posten